Ontwikkelen
We vertrekken vanuit het “krachtige kind”.
“Het uitgangspunt van Reggio Emilia is dat kinderen het meest van zichzelf en van elkaar leren”, “Als begeleiders zetten we dus een stapje achteruit: We zeggen niet steeds wat of hoe ze iets moeten doen, maar geven hen zelf de tijd om dingen te ontdekken. Door te observeren kunnen we in spelen op de uitdagingsnoden en interesses van ieder kind en starten we tegelijker tijd met een goeie basis om kinderen te laten ontwikkelen op hun eigen tempo en ritme. We streven er naar om elk kind kansen te geven naar maximum vermogen. Elk kind heeft zijn eigenheid, daarom creëren we ruimte voor inspraak en voorzien we altijd meerder mogelijkheden qua spelaanbod. Onze activiteiten worden volgens het "open ended" principe gegeven. Het doel is niet telkens een resultaatgerichte werkje, maar om volop kansen te creëren om hun eigen creativiteit tot uiting te brengen door te ervaren en te experimenteren.
De ruimte is zo ingericht dat er telkens verschillende mogelijkheden zijn. Een plekje om tot rust te komen, een plekje om te bouwen, een plekje om te knoeien, een plekje om te bewegen. Door de ruimte zo in te richten dat het kind zich fysiek en mentaal veilig voelt en tevens aanlokkelijk te maken zorgen we ervoor dat het kind uitgedaagd wordt om vrij te spelen.
Door deze stimulerende omgeving worden zowel de begeleiders als de kinderen samen uitgedaagd tot boeiende interacties die het spelen naar een hoger niveau tillen
We passen onze ruimte regelmatig aan afhankelijk van de noden van de groep.
Er wordt gekeken naar wat kinderen wel kunnen, in plaats van wat ze niet kunnen.
Geïnspireerd op de pedagogische theorie van Reggio Emilia.
Pedagogiek van Reggio Emilia | Mens en Samenleving: Pedagogiek (infonu.nl)